***************************************************************************************************
Night Dreamer Direct-to-Disc Sessions (Vinyl, LP, Album, Stereo) album cover
Gary Bartz And Maisha (3) – Night Dreamer Direct-to-Disc Sessions
Label: Night Dreamer – ND007
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo, 180gr
Country: UK
Released: 29 May 2020
Genre: Jazz
Style: Jazz-Funk, Modal
Companies, etc.
Recorded At – Artone Studio
Mixed At – Artone Studio
Mastered At – Artone Studio
Published By – G. Bartz Publishing
Published By – Domino Publishing Co. Ltd.
Pressed By – Record Industry
Manufactured By – Record Industry
Copyright (c) – Night Dreamer Ltd.
Credits
Alto Saxophone, Soprano Saxophone – Gary Bartz
Double Bass, Electric Bass – Twm Dylan
Drums – Jake Long (3)
Electric Guitar – Shirley Tetteh
Engineer – Martijn Schouten, Patrick Scholtens
Executive-Producer – George Camdonius, Gilles Peterson, Neal Birnie
Keyboards – Alexander MacSween
Percussion – Tim Doyle (5)
Performer, Producer – Gary Bartz, Maisha (3)
Photography By – Elaine Groenestein
Recorded By, Mixed By, Mastered By – Martijn Schouten, Rinus Hooning
Sleeve – Kai Damien Matthiesen
Trumpet – Axel Kaner-Lindstrom
Notes
Cut direct-to-disc on Tuesday 29th & Wednesday 30th October 2019 at Artone Studio, Haarlem, The Netherlands.
Barcode and Other Identifiers
Barcode: 0745125277974
************************************************************************************************
Tracklist
Hide Credits
A1 Harlem - Haarlem
Written-By – Gary Bartz, Maisha (3)
8:25
A2 The Stank
Written-By – Gary Bartz, Maisha (3)
7:35
B1 Leta's Dance
Written-By – Gary Bartz, Maisha (3)
8:44
B2 Uhuru Sasa
Written-By – Gary Bartz
3:24
B3 Dr Follows Dance
Written-By – Gary Bartz
7:13
***************************************************************************************************
Rezension:
Es war der Londoner DJ Gilles Peterson (der Franzose ist bekanntlich seit vielen Jahren eine zentrale Figur im Musikleben der britischen Hauptstadt), der diese ungewöhnliche Hochzeit arrangiert hat. Peterson bzw. sein Label Brownswood hatte 2018 das begeisternde Debüt der jungen sechsköpfigen Band Maisha veröffentlicht und dann einen Festival-Auftritt der Saxophon-Legende Gary Bartz mit Maisha als dessen Begleitband arrangiert. Beide Seiten waren so begeistert voneinander, daß sie prompt gemeinsam auf Europa-Tour gingen – und dabei (Ende Oktober 2019, ein paar Wochen nach Bartz' 79. Geburtstag) zwei Tage im Haarlemer Studio des Direktschnittlabels Night Dreamer Station machten. Das systembedingt live im Studio eingespielte 5-Track-Album gibt eine gute Idee davon, wie sich der Fusion-Pionier und das junge, an Afrobeat ebenso wie am Spiritual Jazz der 70er orientierte Ensemble auf der Bühne ergänzen. Der Altmeister hat dabei zwar die ihm gebührende Rolle des Leaders, läßt aber Raum für die Entfaltung seiner jungen Kollegen. Als Beispiel sei nur das Solo von Gitarristin Shirley Tetth in "Dr Follows Dance" genannt. Must-Have, für das Geld sowieso! (2020)
***************************************************************************************************
Für die dritte Veröffentlichung aus der absolut essentiellen Serie »Direct-To-Disc« von Night Dreamer treffen der legendäre Saxofonist Gary Bartz und Maisha, das führende Ensemble des britischen Spiritual Jazz, zusammen. Sie spielen zwei Bartz-Klassiker und drei brandneue Kompositionen, die beide in enger Zusammenarbeit geschrieben haben.
Nachdem er sich in den Ensembles von Charles Mingus, Max Roach, Art Blakey und schließlich Miles Davis auf der Höhe seiner »electric period« seine Sporen verdient hat, wurde Gary Bartz Mitte der Siebziger eine der wichtigsten Figuren im Spiritual Jazz. Zusammen mit seiner NTU Troop veröffentliche er auf dem legendären New Yorker Label Prestige Records zahlreiche wegweisende Alben, mit Klassikern wie »Celestial Blues«, »Uhuru Dance« und »I've Known Rivers«. Es folgte die Zusammenarbeit mit den Mizell Brothers für die Jazzfunk-Hymne »Music Is My Sanctuary« auf Blue Note Records. Sein Werk wird von Soul-Jazzern und Hip-Hop-Heads gleichermaßen verehrt.
Maisha, angeführt vom Schlagzeuger Jake Long, haben die gegenwärtige Explosion des britischen Jazz stark geprägt. Sie sind heute eines der aufregendsten und gefragtesten Ensembles im Spiritual Jazz, mit legendären Konzerten beim Jazz re: freshed, im Total Refreshment Centre und der Church of Sound und als Support für das Sun Arkestra. Ihr Debütalbum »There Is A Place« erschien 2018 auf Gilles Petersons Label Brownswood Recordings. Ihr organischer, explosiver Sound mischt Einflüsse von Afrobeat, Broken Beat und persischer Musik mit tiefer Liebe und gewaltiger Expertise für Jazz, vor allem dem Erbe des Spiritual Jazz, wie er von Titanen wie Pharoah Sanders, Alice Coltrane und natürlich Gary Bartz gespielt wurde.
**********************************************************************************************
Description
AAA 100% Analogue This LP was Remastered using Pure Analogue Components Only from the Master Tapes through to the Cutting Head
Night Dreamer - ND001 - 180 Gram Virgin Vinyl
The sound is rich, full, warm, well-textured and of course “direct-vintage”. The louder you crank it, the better it sounds. Plenty here for the mind, soul, feet and whole-body. Record Industry presses consistently great records and this one was one and well-packaged to.Sound 9/10 Music 9/10 Analogueplanet Michsael Fremer
direct to disc approach does yield considerable sonic benefits, the result is stunning Vinylpress
The third release from Night Dreamers essential Direct-to-Disc sessions sees an incredible meeting between legendary US saxophonist Gary Bartz and leading UK spiritual jazz ensemble, Maisha, featuring two Bartz classics and three brand new joint songs written by both Bartz & Maisha in close collaboration.
Having cut his teeth playing with the likes of Charles Mingus, Max Roach, Art Blakey and finally in 1970, Miles Davis at the peak of his electric period, Gary Bartz became a leading figure of the early-to-mid 70s spiritual jazz movement, releasing a string of ground-breaking albums on legendary NYC jazz label Prestige Records with his NTU Troop, featuring classics such as Celestial Blues, Uhuru Dance and before collaborating on Blue Note Records with the Mizell Brothers on the anthemic jazz funk An oeuvre much loved by soul jazzers and hip hop fans alike.
Led by drummer Jake Long, Maisha have been central to the UK jazz explosion, and have fast become the UKs most exciting and in-demand young spiritual jazz ensemble, from steller shows at Jazz re:freshed, Total Refreshment Centre & Church of Sound and supporting the Sun Ra Arkestra, to releasing their critically acclaimed debut LP, Theirs is an organic & explosive sound that blends influences from afrobeat and broken beat to Persian music, with a deep love and understanding of jazz, particularly the heritage of spiritual jazz led by titans such as Pharoah Sanders, Alice Coltrane and of course, Gary Bartz.
Which makes this collaboration even more special. Bartz was first invited to share a stage with Maisha by Gilles Peterson to headline the inaugural We Out Here festival. Their chemistry was rich and instantaneous, certainly a two-way street, with the young musicians reinvigorating the legend’s performance and wowing the intergenerational festival audience. A European tour followed, including a London Jazz Festival highlight at the Royal Festival Hall, celebrating the 50th anniversary of his albumoriginally featuring fellow legends, Pharoah Sanders, Charles Tolliver, Stanley Cowell, and John Coltrane own bassist, Reggie Workman.
Now the relationship has evolved into a special straight-to-disc recording for Night Dreamer Records, that captures the vitality of their collaboration. Whilst Bartz and Maisha reinvent classic Bartz compositions “Uhuru Sasa” and “Dr Follows Dance”, extending the pieces into long piece improvised grooves, their recording session gave birth to three brand new joint compositions, written the very same day.
African-jazz influences, and the organic jazz funk of .
from Amsterdam, in just one-take, straight-to-disc, avoiding post- production embellishments and retaining the purity of the performance lost in modern recording techniques.
This record really is an event, in and of itself, a meeting of talents, minds, generations and zeitgeist moments, captured in a unique and pure manner. The music does not disappoint, as Maisha have been inspired to reach new heights whilst we find Bartz truly reinvigorated, and both artists in tune to the spirit of the other.
A1. Harlem - Haarlem / A2. The Stank
B1. Leta's Dance / B2. Uhuru Sasa / B3. Dr Follows Dance
***************************************************************************************************
|